Geweldige dingen gezien in Bolivia! - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Peter Bevers - WaarBenJij.nu Geweldige dingen gezien in Bolivia! - Reisverslag uit Potosí, Bolivia van Peter Bevers - WaarBenJij.nu

Geweldige dingen gezien in Bolivia!

Door: Peter

Blijf op de hoogte en volg Peter

28 Mei 2009 | Bolivia, Potosí

Hey hey,

Iets eerder dan normaal, maar nu heb ik eff tijd en ik heb inmiddels al genoeg leuke dingen gedaan die ik kan vertellen :)

Zondag 24 mei hebben we Chili alweer verlaten en zijn we de grens overgestoken naar Bolivia. We zijn met een busje naar het grenskantoortje gebracht in de middle of no where in de woestijn. Daar was het al superkoud, het vroor flink volgens mij! Dat was eff wennen, maar we waren van te voren wel gewaarschuwd. Hier zijn we overgestapt op 4W-jeeps waar we 3 dagen mee door de woestijn zijn gescheurd, inclusief kokkin :). Tassen, eten, keukengerei en waterflessen op het dak en rijden maar!

Deze 3 dagen Salar de Uyuni waren echt geweldig! De 1e dag zijn we diverse schitterende meren gepasseerd (met ijs erop). Smiddags met de zon erbij werd het echter heel aangenaam en zijn we een warmwaterbron van 35 graden ingedoken met een meer en woestijn als omgeving: echt lekker! Verder zijn we nog gestopt bij een plaats waar zwavel uit de grond kwam, dus dat stonk nogal. Je moest niet te dichtbij komen want het was 95 graden! Erg gaaf om te zien. Aan het einde van de middag kwamen we aan in een primitieve lodge met slaapzalen, geen electriciteit, geen stromend water en gore toiletten. De kokkin eten voor ons gekookt en op tijd naar bed ivm de kou (het vroor 8 graden).

De 2e dag zijn we de hele dag door de woestijn gereden en op diverse plaatsen gestopt: mooie meren, vulkanen met veel lava, etc. De 3e dag zijn we de zoutvlakte opgegaan: een gebied van 1200 km2 met alleen maar zout om je heen. Echt mega mooi om te zien! Na een uur rijden zagen we ineens een rotseiland vol cactussen tot 12 meter groot en tot 1200 jaar oud! Ook al supergaaf om te zien. Daarna zijn we verder gereden op de zoutvlakte en kwamen we ineens een hotelletje tegen helemaal van zout gemaakt. Ook de tafels, stoelen, bedden, etc waren van zout gemaakt. Aan het einde van de middag kwamen we in Uyuni aan in ons hotel.

De dag erop (27 mei) hebben we de bus genomen van Uyuni naar Potosi. Een zware rit over alleen maar onverharde wegen door de woestijn van 7 uur lang! Dan ben je in de middle of no where in de woestijn van Bolivia en toen bleek er een meisje uit Bakel bij ons in de bus te zitten. Das echt toeval! Savonds ben ik met Krijn en Rik gaan eten in een leuk restaurantje met een Boliviaans live-bandje. Vond ik kei leuk, want zo zie je een beetje de Boliviaanse cultuur :)

Vandaag zijn we vanmorgen de mijnen van Potosi ingegaan. Eerst hebben we op de markt cadeautjes gekocht voor de mijnwerkers. Ze gebruiken namelijk veel coca-bladeren, 96% alcohol en coca-sigaretten. Dit gebruiken de mijnwerkers om extra energie te krijgen. Verder kon je er ook dynamiet met nitraat kopen wat ze in de mijnen kunnen gebruiken, dus dit heb ik mooi gekocht! Vervolgens hebben we onze mijn-outfit aangedaan en zijn we de mijn binnengegaan. Het is een mijn die weinig wordt bezocht door toeristen omdat hij nog in gebruik is. Het was een erg zware maar gave tocht van 2 uur in de mijn. We moesten bijna overal bukkend lopen en soms zelfs kruipen! We hebben veel mijnwerkers hard aan het werk gezien: eigenlijk onmenselijk werk (lijkt wel slavernij). Toen we uit de mijn kwamen, hebben we een dynamiet met nitraat tot ontploffing gebracht!
De rest van de dag bijgekomen van de zware mijnen-trip. Morgen reizen we verder naar Sucre.

Foto´s weer toegevoegd op:

Neem je ook zo'n nitraat-bom mee naar Nederland? Is wel leuk voor nieuwjaar :P

groetjes Ralph

• 31 Mei 2009 - 16:14

Danny:

Zo te zien begint de reis nog niet te vervelen, geniet er nog van zou ik zeggen en de groeten aan Krijn